Berlijn

Afgelopen weekend was het dan zover, de aftrap van het afstrepen van mijn meterslange bucketlist.

Rond 7 uur vertrokken mijn vriendin en ik richting Berlijn. Wat een autorit van 4,5 uur had moeten zijn werd een rit van ruim 8 uur. Urenlang stonden we gewoon echt stil op de snelweg. Gelukkig hebben we altijd genoeg te kletsen en toen we langs het afschuwelijke ongeluk kwamen dat de file veroorzaakten konden we alleen maar dankbaar zijn dat wij slechts enkele uren oponthoud hadden maar nog wel de kans hebben om te genieten van alles wat het leven brengt.

Het Sorat Ambassador hotel lag zeer gunstig. Vlakbij de metro en bij de hop on-hop off buslijnen. Het boeken van dit hotel via booking.com scheelden ons ruim 25 euro per nacht vergeleken met andere sites. Nadat we onze koffers op de kamer hadden gezet zijn we gaan lopen. Het hotel ligt vlakbij de Kürfurstendamm, ter hoogte van het KaDeWe. Uiteraard hebben we ons daar vergaapt aan de mooie collecties van alle designmerken. Het was ondanks het begin van de vakanties in Duitsland erg rustig in de stad. Zaterdag waren we al vroeg op pad, na een snel ontbijt bij Starbucks was het tijd om alle hoogtepunten van de stad te bekijken. De time to momo reisgids die we bij ons hadden, bood naast de standaard informatie over de stad en de bezienswaardigheden ook informatie die je anders mist. Zo lees je over net dat ene kleine winkeltje dat je niet moet missen, maar waar je anders zo voorbij was gelopen tot over dat ene restaurant wat er van buiten niet uitziet maar waar ze de lekkerste broodjes serveren. Kortom een aanwinst om mee te hebben.

De geschiedenis was op vele punten voelbaar.

Enorm veel hebben we gelopen en gezien zaterdag. Met een hoofd vol herinneringen en een stel zere voeten ploften we neer bij het Hard Rock Cafe.

Zondag was al weer de laatste dag van onze trip aangebroken. Hoe ideaal de hop on -hop off bussen ook zijn, ze hebben ook een enorm nadeel. Ze starten pas met rijden om 10 uur s'ochtends en stoppen om 19 uur. Als je net als ons een weekend in Berlijn bent en veel wilt zien is dat dus erg nadelig en ben je ook zeker aangewezen op de metro.

Zondagochtend hebben we eerst een bezoek gebracht aan oa het Mauerpark. Dit was duidelijk een zondagochtend besteding van veel Berlijners.. Daarna nog door naar East Gallery en toen was het toch echt tijd om ergens te eten. Op zondag is er veel dicht in Berlijn maar we vonden een heerlijke italiaan in een zijstraat.

Berlijn we komen zeker nog een keer terug maar nu eerst de koffer uitpakken en weer inpakken want Ibiza staat voor de deur.