Naar Marokko.

Ryad Alya, Fez, Fes, Marokko
Ryad Alya.

Er kwamen nogal wat wisselende reacties toen ik aankondigde dat ik naar Marokko ging.

De reacties liepen uiteen van "het is daar prachtig" tot "moet je dat nu wel als vrouw alleen doen?".

Het land trok al heel lang mijn aandacht.

Ik zou zelfs al jaren geleden er naar toe maar op het moment dat ik er heen zou gaan was er een aanslag.

De reis werd geschrapt en het idee voor een trip naar Marokko verdween achter in de kast.

Tot nu!

Er was zoveel dat ik wou zien. Ik had bepaalde vragen waar ik een antwoord op wou en daarnaast was het dichtbij dus ideaal voor een korte vakantie.

Met het vraagstuk of het voor een vrouw alleen, geschikt was, hield ik mij niet echt bezig. Ik zou met een vriendin reizen. Beide hebben we al flink wat van de wereld gezien en hebben altijd ondervonden dat als je rekening houd met de cultuur waar je te gast bent, je als vrouw overal prima terecht kunt.

Na enig aandringen van de omgeving las ik blogs waarin beschreven werd dat het reizen als vrouw als niet prettig was ervaren. Al snel zou blijken dat ik die ervaring helemaal niet heb gehad. Ik heb mij geen moment onprettig gevoeld.

Een goedkope vakantie.

Fez, Fes, Medina, Marokko
Fez.

Als je op zoek bent naar een goedkope vakantie dan is Marokko een goede keuze.

Er vliegen van diverse luchthavens, iedere dag Ryanair-toestellen naar diverse locaties in Marokko.

Wij kozen er voor om te vliegen vanaf Weeze richting Fez.

Naast dat het parkeren bij Weeze goedkoper is, vind ik het een fijne luchthaven. Klein maar wel met een restaurantje waar je de tijd kunt doden.

Let er wel op bij een vlucht met Ryanair dat er diverse kosten bij kunnen komen. Ik koos er voor om Priority te vliegen, dit omdat ik dan mijn koffer gegarandeerd mee aan boord kon nemen en ik extra handbagage mee kon nemen. Die had ik op de heenweg niet nodig maar op de terugweg kwam die goed van pas voor de aankopen die ik deed in Marokko.

Ik wou graag dicht in de buurt van de Medina verblijven, op loopafstand en het liefst in een riad. Het bleek al snel dat de prijzen en de accommodaties zeer uiteenliepen.

Via Booking.com kreeg ik de beste prijs voor een ryad in Fez waarbij ik alle dingen vond die ik zocht.

Als je vaker via Booking.com boekt, bouw je Genius-korting op. Dit kan echt flink schelen en is zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Het ryad bleek bij aankomst mijn verwachtingen compleet te overtreffen.

Waar je ook keek, dit was zo mooi, dit wilden je vastleggen. Daarnaast waren de mensen super vriendelijk en hulpvaardig.

De riad was super schoon en lag op enkele minuten lopen van de medina. Op het dakterras (waar het diner geserveerd werd) had je een geweldig uitzicht over het oude Fez.

Het ontbijt was inbegrepen bij de prijs. Het diner moest apart betaald worden maar hebben wij wel iedere dag gebruik van gemaakt. Je kunt zelf aangegeven wat je wel of niet wilt eten. De ochtend zelf kan je nog aangeven of je elders eet of in het restaurant van de ryad. Het diner bestaat iedere dag uit 4 gangen.

Veel zien, veel leren.

Leerlooierij, tannery, fez, fes, Marokko
Leerlooierij

Ik heb tijdens deze korte trip enorm veel gezien en minstens zoveel geleerd.

De eerste dag kwamen we in de namiddag aan, we zijn toen op eigen gelegenheid een stukje gaan wandelen en ontdekte daarbij direct de fijne sfeer die er hing.

Als je de verhalen van Marrakech hoort, waarbij er aan mensen getrokken word, dan is dat in ieder geval in Fez niet het geval. Ik kan niet uit eigen ervaring spreken of het in Marrakech, echt gebeurt maar het is iets wat ik veel las in blogs en te horen kreeg van mensen als ik zei dat ik naar Marokko ging.

Na een heerlijk diner met prachtig uitzicht over de stad, gingen we vroeg naar bed.

De volgende dag zou er namelijk een gids naar het hotel komen die ons alles zou laten zien in Fez en die al mijn vragen zou kunnen beantwoorden.

Deze gids werd door het hotel geregeld. De prijzen voor een gids lagen vele malen hoger bij de bureaus op internet en ook bij de organisaties de we zelf tegen kwamen in Fez.

De tour was zo uitgebreid en bijzonder dat ik er apart een blog over zal schrijven.

Een gids is een grote aanrader, je raakt ten eerste niet verdwaald in de wirwar van straatjes, je ziet veel meer en je hoort daarnaast nog veel meer. Mocht je iets willen aanschaffen dan weet de gids je ook te vertellen wat een reële prijs is, want afdingen is iets wat je wel echt moet doen.

Zijn advies was, begin op 1/4 van de vraagprijs. Als je uitkomt op de helft van de vraagprijs zit je meestal goed.

De tweede dag gingen we met een andere gids het Midden-Atlas gebergte in.

We bezochten enorm veel plekken en ook over deze tour zal ik een aparte blogpost schrijven.

Wat ik vooral erg leuk vond aan deze tour was de grote diversiteit aan dingen die we te zien kregen.

Naast dat ik veel zag, heb ik ook enorm veel geleerd. Niet enkel en alleen over het land, de gebruiken en de geschiedenis maar ook zeker over mezelf.

De derde dag was er nog maar weinig tijd maar besloten we toch nog om een flinke wandeling door Fez te maken.

Bij het uitchecken heb ik nog uitvoerig met de eigenaar van de riad en de manager gesproken. Ik gaf aan dat ik zeker nog een keer terug kom, maar dat het jammer was dat ze geen familiekamers hebben, aangezien ik zes kinderen heb.

Direct werd er geschakeld, want al staat het niet op de site, ze kunnen wel degelijk families, familiekamers aanbieden. Door middel van extra bedden in een suite te plaatsen en gebruik te maken van een tussendeur waardoor ze kamers koppelen.

Ook bleken ze de roadtrip die ik graag ooit nog eens wil maken, geheel te kunnen verzorgen. Daarover ga ik dan ook binnenkort met ze in gesprek. Want dat het niet bij dit ene bezoek aan Marokko blijft, dat is voor mij wel zeker!

Reactie schrijven

Commentaren: 8
  • #1

Simone (maandag, 14 oktober 2019 09:30)

Marokko staat zeker nog op mijn bucket list. Lijkt me prachtig daar. Maar eerst staat Mexico nog op de planning! ;-)

• #2

rachel (maandag, 14 oktober 2019 10:03)

ziet er prachtig uit daarzo!!
    www.lafamiliab.nl

• #3

Deborah (maandag, 14 oktober 2019 13:45)

Oh wat heb jij een prachtige reis gemaakt! Wees maar blij dat je je niet hebt laten afschrikken door andere en je eigen gevoel hebt gevolgd. Ben benieuwd naar je andere verhalen.

• #4

ingrid (maandag, 14 oktober 2019 19:52)

lijkt me heel mooi en interessant om een keer naar marokko te gaan. zo n andere wereld

• #5

Janet (dinsdag, 15 oktober 2019 10:46)

Heerlijke trip. In een korte tijd kun je toch al heel wat zien en doen in een ander land. Ik ben nog nooit in Marokko geweest, maar het lijkt me echt prachtig.

• #6

Chantal (dinsdag, 15 oktober 2019 11:26)

Ik ben nog nooit in Marokko geweest, maar lijkt me echt super om een keertje te zien. Het lijkt me een waar avontuur!

• #7

MC Kleuver (dinsdag, 15 oktober 2019 14:53)

Super tof dat je toch nog in Marokko bent geweest! Die kan je van de bucketlist afstrepen. Het lijkt me leuk dat je meteen kan nadenken over een volgende reis daar. Ik ben daar nog niet geweest.

• #8

Manon (woensdag, 06 november 2019 10:51)

Prachtig hè Marokko. Ik heb er gereist met een vriendin....en wij waren bij alles zeer verrast. De mensen, het eten, de idilische Ryads. Ik heb me er geen moment onveilig gevoelt, ondanks de lange busreizen door het atlas gebergte met alleen maar locals, en ook niet bij de overnachting met 1 kamelenman in de woestijn. Het was allemaal prachtig❤️❤️❤️